Gode råd om tandkødsbetændelse/gingivitis

​​Symptomerne på tandkødsbetændelse er blødning og ømhed ved tandbørstning

Oftest kan man selv få betændelsen til at forsvinde, blot ved at forbedre sin mundhygiejne.

Mange tror at tandkødet bløder, fordi de har børstet for meget på det. Men det er faktisk det modsatte der er tilfældet. Bliver tandkødet omkring tænderne ikke holdt rent, opstår der betændelse.

Forsvinder betændelsen ikke, bliver det til parodentose.

Betændelse i tandkødet er normalt en reaktion på bakterier der sidder på tænderne. Hvis ikke disse fjernes regelmæssigt, opstår betændelsen.

De mest almindelige risikofaktorer er dårlig mundhygiejne og rygning.

Andre risikofaktorer kan være graviditet, nedsat immunforsvar, diabetes og visse typer medicin.

Behandlingen af gingivitis er fjernelse af tandsten og belægninger på tænderne og grundig rengøring af tænderne med korrekt børstning hver dag og brug af tandtråd eller mellemrumsbørster.

​​I mange tilfælde skyldes gingivitis ene og alene at man børster sine tænder forkert​. Det kan være svært som voksen at få at vide, at man ikke børster sine tænder rigtigt. Det burde jo være ligetil. Det er det også, når man blot har fået den rigtige instruktion og bruger de rigtige hjælpemidler. Bruger man en forkert eller for hård børste kan man børste nok så meget uden det hjælper, det kan måske ligefrem gøre tingene værre.

Derfor håber vi at du vil tage godt imod vores instruktioner i hvordan tænderne skal holdes rene, næste gang tandlægen eller tandplejeren siger du har tandkødsbetændelse. Korrekt børsteteknik beskytter nemlig ikke kun mod tandkødsbetændelse og parodontose, men også mod huller i tænderne, slibeskader, misfarvede tænder og dårlig ånde.

Der findes andre typer af tandkødsbetændelse, de kan være forårsaget af:

Herpes simplex virus som også som også forårsager forkølelsessår. Det kan give en meget smertefuld tandkødsbetændelse, der giver blærer med gullige sår på tandkødet, der bliver ildrødt og hævet.

Tandkødbetændelse kan også være et af de allerførste symptomer på mere alvorlige sygdomme, fx leukæmi og HIV.​ Få derfor altid dit tandkød undersøgt hvis det begynder at bløde.​