Revner i tænderne

Revner i tænder kan gøre ondt

Revner i tandbenet (dentinen) kan få det til at gøre ondt. En revne kan drille både patienten og tandlægen, fordi det kan være svært at finde ud af, hvilken tand det er galt med. Revner i tandbenet må ikke forveksles med revner i emaljen, som man kan se på tændernes overflade.

Emaljerevner skal man ikke være så bekymret for, de findes i næsten alle tænder og er oftest helt uden betydning.

Nogle tænder med revner mærker man slet ikke. Men når en tand med revne begynder at gøre ondt, kan du mærke en let smerte, når der tygges sammen på noget hårdt eller sejt fx på en kerne i brød eller på en karamel.

Tanden kan også gøre ondt, når du får noget koldt på den. Der kan gå uger eller måneder mellem at smerten udløses, fordi du uvilkårligt vil tygge ”udenom” den dårlige tand. Det vil ofte være svært for dig at udpege, hvilken tand det drejer sig om.

Udefra kan tanden se sund og rask ud. Der er ofte en fyldning i tanden, men tandlægen kan ikke se revnen, før fyldningen er fjernet - heller ikke på et røntgenbillede.

Men en bidprøve med en særlig bidepind kan ofte afsløre, hvilken tand det drejer sig om.

Lykkes det ikke at finde revnen med bidepinden, kan det være nødvendigt at afvente, til smerten bliver mere konkret. Hvis det gør for ondt, må tandlægen fjerne fyldningen i den mest mistænkte tand for at søge efter revnen.

Der er flere årsager til, at tænderne kan revne. Først og fremmest skyldes det, at tænderne bliver svagere efter mange års hårdt arbejde.

Man kan sige, at dentinrevner er en form for træthedsbrud i tanden.

Ligeledes er tænder med fyldninger, mere udsatte for at få revner.

Hvis ikke den symptomgivende revne bliver behandlet kan nerven tage skade, så det i visse tilfælde bliver nødvendigt at rodbehandle tanden.

Revner kan også føre til at tanden knækker.

Derfor handler det om at få tanden holdt sammen (stabiliseret), så revnen ikke ”gi'r” sig, når du tygger.

Det kan gøres ved at beslibe tanden, lave en plastfyldning eller fremstille en krone til tanden.