Smerter fra kæbeled og muskler er helt normalt

Kæbeledsproblemer er hyppige, og symptomerne kan være meget forskellige. De mest almindelige er

• Smerter i kæbe, ansigt eller tinding
  • Nedsat gabeevne
  • Lyde fra kæbeleddet

Men har problemet stået på i længere tid, kan der også komme symptomer fra musklerne i nakke og skulder samt kronisk hovedpine og tinnitus.

Forkert brug og overanstrengelse ​af kæbemusklerne er de hyppigste årsager til at der opstår smerter fra kæberne. Stress, angst, depression, smerter, uvaner og for meget tygning på tyggegummi kan alle føre til at man enten skærer eller presser tænderne hårdt sammen, så musklerne bliver overbelastede og til sidst ikke kan slappe af.

Udsigterne til at komme af med smerter og ubehag fra kæbeled og muskler er gode, og tilstanden er helt ufarlig.

Vi foretager en undersøgelse af hvilke muskler der er overbelastede og målretter behandlingen herpå.

Vi kan på klinikken hjælpe dig med rådgivning og hjælp til bevidst afspænding af tyggemusklerne.

Desuden tilbyder vi akupunktur, der hos langt de fleste har en straks-virkning.

Opdager vi at der er fremkommet et større slid en normalt på tændernes tyggeflader, vil vi vurdere om der er behov for en bidskinne.

En bidskinne er en hård plade af akryl, der er tilpasset den enkelte patients tænder. Den skal bruges især om natten, eller i andre situationer hvor der skæres tænder. Herved slides der på skinnen og ikke på tænderne. Uden en bidskinne er der faktisk patienter der slider så meget på tænderne, at det bliver nødvendigt at opbygge mange tænder med kroner.

En bidskinne giver også en lille naturlig åbning af munden, hvorved lukkemusklerne afslappes.

Tøv ikke med at bestille en tid hos os, hvis du har gener fra kæberne. Eller husk at nævne det ved næste regelmæssige undersøgelse.​