Individuel forebyggende behandling

D. 1. april 2015 trådte der nye kliniske retningslinier i kraft hos alle landets tandklinikker

​​Med de nye retningslinjer følger et øget fokus på forebyggelse af sygdomme i mundhulen.

Derfor vil der ofte fremkomme en ydelse på regningen der hedder en "individuel forebyggende behandling". Det er en ydelse som tandlægen eller tandplejeren leverer hver gang en patient kommer til det årlige eftersyn (statusundersøgelse), og der findes sygdom i tænder eller slimhinder.

Det kan fx. være:

• huller i tænderne
  • begyndende huller i tænderne
  • syreskader/erosioner
  • tandkødsbetændelse/gingivitis
  • parodontose
  • svamp i mundhulen
  • mundtørhed

​En individuel forebyggende behandling kan fx indeholde indfarvning af belægninger på tænderne og grundig instruktion i god børsteteknik. Det kan være lakering af syreskader eller tandbørsteskader, og det kan være vejledning om hensigtsmæssige kostvaner.

Har man en eller flere af ovennævnte tilstande, får medicin eller har sygdomme der kan påvirke mundsundheden eller har svært ved at passe sine tænder selv​, skal man derfor komme til kontrolbesøg (fokuseret undersøgelse) mindst én gang om året ud over den årlige status undersøgelse. Intervallet fastlægges ud fra hvor alvorlig tilstanden er og hvilke medicinske tilstande der evt. er til stede der kan forværre tilstanden. Alle patienter skal tildeles en farve (rød, gul eller grøn) alt efter hvilken risikogruppe man tilhører.

Ved kontrollen og den fokuserede undersøgelse vil man få foretaget en kontrol af, om den individuelle forebyggende behandling har haft den ønskede effekt og en fokuseret undersøgelse kun rettet mod den/de tilstand(e)

Er der behov for tandrensning ved denne undersøgelse og kontrol er der tilskud fra sygesikringen til det.

Tandeftersyn som man kender dem idag, hvor alle tænder og slimhinder bliver undersøgt vil altså kun blive udført én gang årligt. Er der behov for yderligere undersøgelse og kontroller vil disse kun fokusere på det problem der måtte have været ved statusundersøgelsen.​