Behandling af paradentose

​Paradentose er en betændelsessygdom, der ødelægger den del af kæbeknoglen, der holder tænderne fast. Ubehandlet paradentose kan medføre, at tænderne ryger ud - undgå dette med en behandling af paradentose.

Hvorfor får man paradentose?

Paradentose skyldes bakterier, der ødelægger tandkød og kæbeknogle. Bakterierne lever i tusindtal i hele munden, men kan samle sig ved tandkødsranden som en belægning, der kaldes plak.

Plakkens bakterier er i stand til at ødelægge kæbeknoglen og danne tandkødslommer omkring tænderne. I de tidlige stadier kaldes det for gingivitis eller tandkødsbetændelse, men når angrebet er begyndt at danne dybe lommer og ødelægge kæbeknoglen, kalder man det paradentose.

Har jeg tandkødsbetændelse?

Tandkødsbetændelse kan opdages ved, at tandkødet bliver rødere, let hævet og man kan få dårlig ånde. Desuden bløder det lettere, når man børster tænder og bruger tandtråd.

Hvis tandkødsbetændelsen ikke standses med en behandling af paradentose, vil tandkødet med tiden løsne sig fra overfladen og danne dybe lommer langs tænderne. Tandlægen eller tandplejeren vurderer omfanget af angrebet ved at måle disse lommer og se på røntgenbilleder og vurdere, hvorvidt der er tale om paradentose.

​På et senere stadium af paradentosen vil tænderne begynde at flytte sig, og der opstår mellemrum mellem tænderne. I de seneste år er man blevet klar over, at paradentose kan være en væsentlig risikofaktor ved blodpropper i hjerte og hjerne, hjerteklapproblemer m.m.

​Forebygge med behandling af paradentose

​Paradentose skal forebygges ved at fjerne plak og tandsten ved grundig hjemmetandpleje og regelmæssige tandrensninger hos tandlæge eller tandplejer.

På Nibe Tandklinik tilbyder vi behandling af paradentose efter sundhedsstyrelsens anbefalinger. Det vil sige grundig instruktion i mundhygiejne, afpudsning af tænderne, tandrensning og tandrodsrensning. Vi bruger kun sjældent antibiotika til behandlingen, og aldrig laser, da der endnu ikke er lavet klinisk dokumentation for, at det har en bedre effekt end tandrensning med ultralydsinstrument.

Vores patienter fra Aars, Nibe og omegn er mere end velkomne til at kontakte os på telefon 98 35 10 92, hvis der ønskes mere information omkring behandling af paradentose.